Thursday, May 21, 2009

Taubat

Telah diriwayatkan : "Bahawa sesungguhnya Jibril as. telah datang kepada Nabi Muhammad SAW seraya berkata : "Hai Muhammad sesungguhnya Allah Taala mengirim salam kepadamu dan berfirman: "Barangsiapa bertaubat dari umatmu, setahun sebelum ia meninggal, akan diterima taubatnya". Nabi Muhammad SAW bersabda : "Hai Jibril, satu tahun bagi umatku itu lama, sebab biasanya mereka lengah dan banyak angan-angan."

Maka kemudian Jibril as. pergi dan datang kembali seraya berkata : “Hai Muhammad, sesunggunhya Tuhanmu berfirman : “Barangsiapa bertaubat, sebulan sebelum meninggal, maka diterima taubatnya”. Nabi Muhammad SAW berkata : "Hai Jibril, sebulan bagi umatku itu lama."

Maka Jibril as pergi dan kemudian datang seraya berkata: "Hai Muhammad, barangsiapa bertaubat sehari sebelum ia meninggal maka diterima taubatnya." Nabi Muhammad SAW berkata : "Hai Jibril, satu hari bagi umatku itu lama."

Maka Jibril as pergi dan kemudian datang seraya berkata: "Hai Muhammad, sesungguhnya Tuhanmu berfirman: "Barangsiapa bertaubat, satu jam sebelum meninggal, maka diterima taubatnya". Nabi Muhammad SAW berkata : "Hai Jibril, satu jam bagi umatku pun cukup lama."

Maka Jibril as pergi dan kemudian datang seraya berkata: "Hai Muhammad, sesungguhnya Tuhanmu mengirimkan salam kepadamu dan berfirman : "Barangsiapa yang seluruh umurnya dalam keadaan derhaka dan belum kembali ke jalanKu, melainkan setahun, atau satu bulan, atau satu hari, atau sampai rohnya di tenggorokkannya sehingga tidak mungkin berkata-kata, dengan ucapannya, tetapi dia menyesali dalam hatinya sebelum dia meninggal, maka Aku telah mengampuninya."

sumber : keanehan dan keajaiban hati

0 comments: