Saturday, August 1, 2009

Malam

Satu malam mengandungi berjuta makna kepada setiap individu. Malam sangat berharga bagi mereka yang menginsafi kewujudan diri di alam fana. Malam digunakan bagi mencari keredhaan Ilahi. Ditambah dengan kehadiran malam-malam istimewa yang penuh barakah seperti 'malam nisfu syaaban', '10 malam terakhir ramadhan', dan 'malam lailatul-qadar'. Dan pastinya malam adalah untuk menginsafi dan mengukur diri di sisi Maha Pencipta.


Rasulullah s.a.w bersabda “Sesungguhnya dari sebahagian malam itu ada satu waktu yang tidak menyamai kebaikannya bagi seorang muslim untuk memohonkan sesuatu yang baik kepada Allah Ta’ala, melainkan Allah pasti akan mengabulkannya. Demikian itu ada pada setiap malam.” (HR Muslim)

Dari Abu Hurairah r.a., sabda Rasulullah lagi bermaksud "Allah mengasihi seorang lelaki yang bangun tengah malam lalu dia mengerjakan sembahyang dan membangunkan isterinya untuk turut sama bersembahyang. Kalau isterinya enggan, beliau akan memercikkan air ke mukanya. Dan Allah mengasihi seorang wanita yang bangun tengah malam untuk mengerjakan sembahyang lalu dia membangunkan suaminya untuk turut yang sama. Kalau suaminya enggan, beliau akan memercikkan air ke mukanya" (HR Abu Daud dengan isnad yang sahih)

Dalam diri manusia sendiri ada dua suasana iaitu malam dan siang. Malam menunjukkan suasana hati yang gelisah dan dangkal, dan siang menggambarkan kelapangan dada. Pada hati yang terselimuti malam, orang menjadi mudah curiga, senang dengan yang serba tertutup dan sukar memaafkan. Orang bijak mengatakan, siang adalah di mana kita mampu membezakan antara kebaikan dan kejahatan. Selama kita tidak dapat membaca kearifan diri kita pada wajah orang yang kita temui, walau jam di dinding menginjak 12 tengahari, namun diri masih diselimuti 'malam'.

0 comments: