Wednesday, April 29, 2009

Pemberi Rezeki

Imam Zahid Azzahi menceritakan bahawa dia ingin menguji dirinya dari segi bagaimanakah dia mendapat rezeki. Dia masuk ke dalam gua yang tidak ada makanan. Dia ingin tahu bagaimanakah Allah memberi makanan kepadanya.

Tiba-tiba serombongan pedagang sesat jalan dan apabila hujan turun, maka mereka berteduh di dalam gua. Seorang daripada mereka bertanya, "Siapakah engkai wahai hamba Allah"?. Soalan itu tidak dijawab oleh Imam Zahid.

Rakannya berkata lagi, "Mungkin dia lapar". Mereka kemudian membuka makanan, susu dan manisan tetapi lelaki itu enggan mengambilnya. Dua daripada pedagang itu membuka mulutnya untuk memasukkan sepotong roti dengan menggunakan pisau setelah mendapati gigi Imam Zahid tidak dapat dibuka lagi.

Akhirnya Imam Zahid ketawa sambil berkata, "Sebenarnya aku hanya ingin mencuba bagaimana Allah memberikan rezeki kepada hambaNya di mana sahaja hambaNya berada dan bagaimanakah keadaannya".

(Kisah Imam Zahid)


"Dan sekali-kali Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka menyembah dan beribadat kepadaKu. Aku tidak sedikit pun mengkehendaki rezeki daripada mereka dan Aku tidak memerlukan mereka memberi makan. Sesungguhnya Allah s.w.t Dialah maha pemberi rezeki yang mempunyai kekuatan yang kukuh".
(Surah Az-Dzariyat : 51-56)

1 comments:

INGENIUR said...

Salam,

nice blog!