Wednesday, April 29, 2009

Sehingga nafas terakhir

Huzaifah al-Adawi menceritakan :

"Ketika berlaku peperangan di Yamruk, di mana kaum muslimin bertempur untuk membebaskan tanah Syam (Palestin) daripada tangan musuh, saya pun berangkat mencari sepupu saya di kalangan orang-orang yang cedera parah".

"Di tangan saya ada sedikit air untuk diberikan kepadanya kalau dia kehausan, atau untuk saya sapukan dimukanya bagi mengeringkan kepanasan hari itu. Saya dapat berjumpa dengannya, dan dia mengalami luka parah. Saya pun hulurkan air kepadanya untuk diminum. Tiba-tiba kami terdengar suara orang mengerang kesakitan. Maka sepupu saya tidak jadi minum air itu, malah mengarahkan saya memberi orang itu minum terlebih dahulu".

"Saya pun segera pergi kepadanya dan saya dapati orang itu ialah Hisyam Ibnul 'Asy. Saya unjukkan air untuk dia minum, tiba-tiba terdengar pula suara orang lain mengerang kesakitan. Hisyam juga tidak jadi minum air itu dan menyuruh saya memberi orang itu minum terlebih dahulu".

"Saya pergi mendapatkan orang ketiga, tetapi malangnya dia baru sahaja menghembuskan nafas terakhir. Lalu saya pun segera kembali kepada Hisyam, dan mendapati dia baru sahaja meninggal dunia. Kemudian saya pergi pula kepada sepupu saya, malangnya saya dapati dia juga sudah meninggal. Semoga Allah mencucuri rahmatNya ke atas roh mereka sekalian".

0 comments: